Tipy pro malbu olejovými barvami

Jak se liší olejové barvy od akrylových. V čem je jejich nevýhoda? Krátké shrnutí toho, co o nich potřebujete vědět + pár tipů z praxe.


Vlastnosti a schnutí 

Jak už název napovídá, olejové barvy se skládají z barviva smíchaným s olejem (např. lněným). Hlavní rozdíl oproti akrylovým barvám je mnohem pomalejší schnutí, které může být výhodou při technikách, kdy se potřebujete v malbě vracet a nanesené barvy na plátně mezi sebou mísit - ideální například při malbě hyperrealisického potrétu ;-).

Důležité je při malování nezapomínat na přípravky urychlující schnutí, které přidáte ke každé barvě nebo k připravenému odstínu ještě na paletě. Výsledný obraz
s velkou vrstvou barev by vám jinak usychal dlouhé měsíce. Mohlo by se stát, že ani po roce by obraz nebyl suchý.

Zápach, ředění

Další nevýhodou olejových barev je nemožnost barvy ředit vodou a jejich specifický zápach. Barvy můžete ředit terpentýnem nebo lněným olejem a to svěžímu ovzduší taky nepřidá. Pokud tedy malujete v pokoji, kde i následně spíte, je lepší zvolit k malbě akrylové barvy, které jsou bez zápachu a ředí se vodou
K sehnání v uměleckých potřebách jsou i olejové barvy ředitelné vodou, zatím jsem je ale nezkoušela.

Míchání

Nejčastěji si barvy mísíte na klasické paletě štětcem nebo špachtlí. Na míchání byste měli použít hladký povrch, který neabsorbuje olej. Posloužit vám může sklo, starý talíř, kus plastu (zdroj Míchání barev - John Barber). 

Protože mě nebaví čistit paletu, začala jsem si schovávat jednorázové boxy od oběda. Vyhovuje mi jejich bílý podklad, který mi chybí u již použité palety, z které se barvy seškrabují špachtlí, a paleta není tak přehledná. 

Skvělou vychytávkou, kterou jsem se dozvěděla právě na kurzu, je paleta obalená potravinovou fólií. Paletu obalíte několika vrstvami folie, a když potřebujete mít paletu čistou, jen odtrhnete použitou část. Už žádné seškrabávání špachtlí nebo smrdění s terpentýnem. 

Štětce

Štětce můžete použít s hrubším i jemnějším vlasem. Z přírodních vlasů jsou vhodné například prasečí nebo sobolí štětiny (zdroj Míchání barev - John Barber). 

Doporučuji si pořídit různé velikosti tvary štětců, s krátkou praxí budete vědět, po kterém sáhnout při určité technice. Jemný vlas nezanechá stopu vláken a také se hodí k lazurní technice (hodně naředěná až poloprůsvitná barva - výborná na detaily, jako je třeba lehké dotónování rtů, očí nebo malbu řas). 

U malby olejovými barvami doporučuji zvolit levnější syntetické štětce. Může se stát, že některý zapomenete po skončení vyčistit a příště již bude nepoužitelný (alespoň mě se to bohužel stává). Štětce se barvami časem ničí a nebude vám jich tolik líto. 

Špachtle využijete nejen při míchání barev. Můžete jimi nanášet větší vrstvy barev a vytvořit zajímavou pastózní malbu. 

Jak čistím štětce?

Nejdříve hadrem odstraním ze štětců nánosy barev. Místo obvykle doporučovaného terpentýnu k čištění štětců používám teplou vodu a obyčejné mýdlo s jelenemNedám na něj dopustit. Při čištění terpentýnem jsem radši kvůli zápachu odcházela ven, takže jsem tuto činnost především v zimě nesnášela. Díky lenosti jsem si pár štětců bohužel i zničila. (Zítra budu přece malovat a to štětce vydrží. Do zítra opravdu vydrží, ale za týden, 14 dní jsou ze štětin tvrdé dráty).

Existuje přímo mýdlo k čištění štětců od olejových barev, které se dá sehnat
v uměleckých potřebách. Je dražší, musíte ho obvykle objednávat na internetu a neobjevila jsem mezi ním a mýdlem z jelena v účinnosti žádný rozdíl. Takže já zůstávám příznivcem jelena.

Pár tipů k malbě olejovými barvami!

Podělím se s vámi o pár tipů, které jsem se dozvěděla na kurzu malování portrétů. Pokud začínáte s malbou olejem, mohly by pro vás být užitečné.

  • Jednotlivé barvy olejů se liší dobou schnutí. Je to dané složením barvy. Například okr pálený schne rychle a tvrdě, zatímco běloba zinková schne velmi pomalu a měkce.
  • Pomalu schnoucí bělobu lze nahradit alkydovou bělobou (Winsor & Newton- Griffin Alkyd prodává např. malirske-platno.cz) Alkydová běloba 30x urychluje schnutí a lze míchat s běžnými olejovými barvami (je to malý zázrak).
  • Olej schne okysličováním. V průběhu schnutí mění vrstva svůj objem a obraz může popraskat, pokud není spodní vrstva suchá. Proto by vám měla každá vrstva proschnout. Díky přípravkům urychlující schnutí nemusíte čekat tak dlouho.
  • Pokud děláte nákres tužkou je nutné tahy dělat slabě, v silné vrstvě tužka prosvítá (a věřte, že z toho budete nešťastní, pokud i při třetí vrstvě bude šrafování tužkou znázorňující stín v obličeji neustále prosvítat - ano, vlastní zkušenost).
  • Nákres zafixuje imprimitura. Jedná se o barevné zatónování velmi naředěným akrylem celé malby. Já použila červenou barvou. Berte ohled na samotný portrét. Pro studenou malbu s bělostným portrétem lze použít nazelenalou imprimituru.
  • Jako podmalbu u portrétů si podložte světla (bílou barvou) a stíny (červenou barvou v mém případě). Ulehčí vám to následně práci.
  • Podmalbu vytvoříte akrylovou barvou, která rychle uschne. Pomůže vám ujasnit si základní rozložení a má psychologickou funkci. Snadno a rychle zaplníte plátno a začít není tak těžké (jako v případě bílého prázdného plátna).
  • Přípravky k olejům nejsou jen terpentýny. Lze je nahradit liquinem (seženete třeba v arties.cz). Liquin strčí do kapsy terpentýn urychlující schnutí, nežloutne a je skvělý na lazury.
  • Tajemství plynulých přechodů při stínování pleti je v tupování. Jednoduše suchým čistým štětcem poťupkáváte mezi jednotlivými přechody a mísíte je dohromady. Proto se na tuto techniku olej tak hodí. Akryl po nanesení
    na plátno rychle zasychá a tupování vám už obvykle neumožní (pokud nedáváte extra silnou vrstvu barvy nebo nepoužijete médium zpomalující schnutí barev). Stíny dokonale splynou a přechody se stanou neviditelnými. Překvapivě je na to ideální tvrdý větší štětec. Mě nejlépe posloužit ten neodrbanější a nejroztřepenější ze všech :-).

Doufám, že jste se v článku dozvěděli něco nového. Budu ráda, když mi dáte vědět, jestli jste v článku narazili na něco užitečného. ;-)

Nejnovější články na blogu


Pozor tuš!

18.10.2019

Doteď jsem si myslela, že jediné nebezpečí od tuše hrozí při převrácení lavičky a vylití jejího obsahu. Včerejší zážitek mě vyvedl z omylu.

Krok po kroku vám ukážu. jak vzniká malba akvarelem. Pojďte do toho a zkuste to! Uvidíte, že na tom nic není.

K napsání článku na toto téma mě inspirovala moje vlastní slepota. Přestože se snažím mít co nejpřesnější nákres, stává se, že se od předlohy odchýlím. Aktuálně rozpracovaný obraz našich mazlíčků, je toho krásným důkazem.